Hogyan barátkoznak a gyerekek?

PEOPLE TEAM tábor

„Engem senki sem szeret.” „Nem fognak engedni játszani!” Hallottunk már ilyen kijelentéseket, és tudjuk, a kisgyermeknek fáj, ha nincs barátja. Mi szükséges ahhoz, hogy barátra leljen?

Nyitottság

Minden barátság valamilyen jellel kezdődik, ami azt fejezi ki, hogy két ember érdeklődik egymás iránt. Egy óvodás még nyíltan jelzi, ha valaki tetszik neki, „Akarsz a barátom lenni?” kérdéssel. Idővel kevésbé közvetlenek a gyerekek, pedig nyitottsággal lehet szélesre tárni az ajtót a barátkozás kezdetén. Azokat érdemes invitálni, akik valószínűleg be is akarnak térni.

Üdvözlés

A köszönés alapvető módja a barátkozásra vonatkozó nyitottság kifejezésének. A félénk, magukat ügyetlennek tartó, feszélyezetten érző gyerekek nem reagálnak a köszönésre, vagy csak motyognak valamit válaszul, amivel azt közlik, hogy nem tetszik nekik a másik, nem akarnak tőle semmit, pedig nem ezt érzik. Szemkontaktus, meleg mosoly, hallható beszéd, esetleg keresztnéven szólítás szükséges a barátságos üdvözléshez, amit gyakorolni is lehet, ha kezdetben nehezen megy.

Dicséret

Őszinte bókot kapni jó, hajlamosak vagyunk kedvelni azt az embert, aki észreveszi, értékeli jó tulajdonságainkat. A gyerekek megdicsérhetik osztálytársuk új pulóverjét, szép rajzát vagy technikás kosárra dobását.

Kedvesség

Az egyik legjobb módja barátkozás kezdeményezésének a kedvesség, mert arra kedvesség a válasz. Sokat elmond, hogy az angolban a kindness jelentése lehet még a baráti érzület, szeretet, magyarul mondjuk szívélyességnek is. A gyerekek kölcsönadhatnak egy ceruzát, foglalhatnak helyet egy társuknak, segíthetnek a cipekedésben vagy megoszthatják a tízóraijukat. Túlzásokba esni – pénzt, értékes tárgyat adni – nem kell, hogy a jótétemény viszonozható legyen. Tolakodóan ölelni, puszilni, kizárólagosságot elvárni – „Csak velem játssz!” – nem szabad.

Hasonlóság

Attól, hogy ugyanazon a környéken élnek vagy egy osztályba járnak, még nem lesznek barátok a gyerekek. Már akár a másfél éves kicsik előnyben részesítik bizonyos társaikat: az azonos korú, nemű, etnikumú hasonlókat. Később a hasonló érdeklődés, népszerűség, iskolai eredményesség is szempont. A hasonlóság tapasztalati és érzelmi szinten is fontos, megerősítés a gyermeknek. Nem azt akarják közölni, hogy jobban tudnak valamit a társaiknál, hanem azt szeretnék, hogy kedveljék őket társaik, akikhez hasonlóan ők is képesek valamit megcsinálni.

Fordította: Dobai Katalin

Forrás: psychologytoday.com

A Hogyan barátkoznak a gyerekek? írás először a következő oldalon jelent meg: Gyermektábor.info.

Ezek is tetszhetnek

Hasonló bejegyzések