A félévi bizonyítványosztás gyakran stresszes időszak a családokban. A magyar iskolák 2024. január 26-ig értesítik a tanulókat, kiskorú tanuló esetén a szülőket az első félévben elért tanulmányi eredményekről. Rosta Ágnes pszichológus, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány munkatársa nyilatkozott a témában a Díványnak. Összefoglalót készítettünk Hrdina-Bárány Zsuzsi cikkéből.
A szeretet nem függhet a gyermek eredményeitől
A bizonyítvány lehetőség a gyermek jelenlegi iskolai helyzetének áttekintésére, a továbblépés megtervezésére, és arra, hogy a tanárokkal az eredményekről konzultáljunk. A szülőknek tisztában kell lenniük saját érzelmeikkel a diák bizonyítványával kapcsolatban: ne tekintsék a gyermekük bizonyítványát a sajátjukénak! A gyermek eredményei mögötti fáradozást kell értékelni, nem csak a jegyeket. A szülői önismeret és a gyermek érzései kardinális jelentőségűek: külön kell választani, mi szól a mamáról és a papáról, és mi a gyerekről.
Ha a bizonyítvány nem felel meg az elvárásoknak…
…a szülőknek segítséget kell nyújtaniuk az okok felderítésében és a következő félévre, illetve a továbbiakra szóló reális célok kitűzésében. A gyermeknek tudnia kell: ez a teljesítmény nem végleges, főleg pedig nem végzetes, és nem határozza meg az ő teljes személyiségét. Szó sem lehet bántalmazó és büntető reakciókról a család részéről! A gyerekeknek támaszra és útmutatásra, az erőfeszítéseikért dicséretre van szükségük – mindez biztos alapokat nyújthat a későbbi életszakaszokban is számos helyzetben.
A jó bizonyítványt érdemes méltányolni
A túlzott tárgyi jutalmazást viszont mindenképpen kerülni kell. A bizonyítvány közösségi oldalakon való megosztása problémás lehet, mivel ez növelheti a gyermekre nehezedő nyomást. Arról nem is szólva, hogy a megosztásainkkal digitális lábnyomot generálunk egy kiskorúnak, ami aggályos forgatókönyveket és beláthatatlan következményeket eredményezhet a távolabbi jövőben.
Motiváció, beszélgetés, elismerés
A bizonyítványosztás körüli időszak szorongásmentesítése érdekében hangsúlyos a folyamatos kommunikáció, a tanulmányok nyomon követése és a beszélgetések a szülők és a gyerekek között, illetve a pedagógusokkal folytatott állandó és konstruktív konzultáció. A gyermek több, mint a tantárgyi osztályzatai! A szülőknek pozitívan és előremutató módon kell reagálniuk: a szülői szeretet és a támogatás rendkívüli szerepet kap a gyermek gondolataiban, következésképpen a tanuláshoz, a megoldásokhoz, a problémakezeléshez való viszonyában is.
Forrás: divany.hu
Lejegyezte: S. Imagiro
A A gyerek bizonyítványa nem a szülőé írás először a következő oldalon jelent meg: Napközis táborok.