Az iskoláskorú gyerekek testvéreik és szüleik helyett egyre több időt töltenek a barátaikkal. Ez az idő a kamaszkor során kiugróan növekszik, amit a szülők és tanárok kevésbé tartanak szemmel.
Változó tevékenységek
Kezdetben – a barátokkal töltött idő nagy részében – a gyerekek utánzós és kitalált játékokkal foglalják le magukat, építőkockákat rakosgatnak, saraznak, gyurmáznak, játék babát ringatnak, kisautót tologatnak. Ezeket idővel élénk társalgások és jól felépített tevékenységek váltják fel, kialakulnak a szerepek. A játék közbeni együttműködés a későbbi társas interakciók modellje, a barátság hatással van az iskolai teljesítményre is. 6 és 12 éves kor között központba kerülnek a szabályok és a személyes választások, a barátságokban a nemi különválás eléri a legmagasabb fokot. A lányok baráti köre kisebb, bizalmasabb lesz. Az önfelfedezés és a kölcsönös vonzalom jellemzi a kamaszkori barátságokat. A felek figyelembe veszik a másik gondolatait, érzéseit, vágyait. Míg tehát a korai barátságok lényege a játék öröme, az együtt szórakozás, a serdülőkoriak az önmegértés színterei.
Barátság vs. népszerűség
A kölcsönösség, az érzelmek viszonzása nem azonos azzal, ha valakit az osztálytársak többsége szeret. Ha társas kapcsolatok vizsgálata – szociometria – során felteszik a kérdéseket, hogy ki az a három osztálytárs, akikkel szeret, és ki az a három, akikkel nem szeret a megkérdezett játszani, a válaszokból kiderül, kik barátok, hiszen ők kölcsönösen megnevezik egymást. Az is bizonyítja a barátságot, ha a külön-külön megkérdezettek a másik kedvteléseit ismerik, s tudják, társuk mit nem szeret. A konfliktusmegoldás megfigyelése is adatokat szolgáltat. Előfordul, hogy valaki népszerű, még sincs barátja, ahogy az is, hogy van barátja, de nem népszerű, ugyanakkor a barátság megvédi őt a kellemetlen csoporthatásoktól. A csoportbeli szerep összefügg a későbbi szocio-emocionális kompetenciával, ami az érzelem- és viselkedésszabályozás képessége.
Barátság és tudatelmélet
A kölcsönös barátság kialakításának és fenntartásának tulajdonítható, hogy megértjük, hogy mások elképzelései, szándékai, vágyai különböznek a mieinktől. Ennek alapján meg tudjuk jósolni és magyarázni a különböző viselkedéseket. Te várnál pillecukorra vagy matricára, ha most egy ott lenne előtted, ám azt ígérnék, hogy kicsit később kettőt kapsz?
Fordította: Dobai Katalin
Forrás: bps.org.uk
A Gyermekkori barátságok írás először a következő oldalon jelent meg: ppz.hu.